[df-form]

اختلال کمبود میل جنسی مردان

مشکل عمده در این اختلال عدم وجود تعریفی است که به طور گسترده مورد پذیرش واقع شده باشد. جدیدترین تعریف پیشنهادی توسط کتابچه تشخیصی و آماری اختلالات روانی ارایه شده و با نشانه های ذیل مشخص می شود:
کمبود یا فقدان پایدار یا تکرارشونده افکار یا خیالپردازی های جنسی و میل به فعالیت جنسی.
متخصص بالینی جهت تشخیص این اختلال باید عوامل اثرگذار در کارکرد جنسی، مانند سن، وضعیت عمومی و اجتماعی-فرهنگی در زندگی فرد را لحاظ کند. علائم باید حداقل به مدت ۶ ماه دوام داشته و سبب آشفتگی مشخص بالینی در فرد شود. این اختلال جنسی توسط اختلال روانی دیگری به غیر از اختلال جنسی یا تحت عنوان پیامد ناخوشایندی از آشفتگی شدید رابطه ای یا از طریق عوامل مهم استرس زا، به نحو بهتری قابل توضیح نبوده و مربوط به اثرات ماده/دارو یا عارضه طبیعی دیگری نیز نمی باشد.
مشخص نمودن اینکه این علائم همیشگی یا اکتسابی، موقعیتی یا عمومی است، ضرورت دارد. همچنین شدت فعلی اختلال نیز باید مشخص گردد (خفیف متوسط یا شدید).
اختلالاتی مانند افسردگی یا کژکاری نعوظی در بسیاری از موارد با کم میلی جنسی همراه هستند. با این وجود حتی کامل ترین شرح‌ حال جنسی نیز همیشه قادر نیست تا مشخص کند که کدام متغیر برای دیگری نقش تعیین کننده خواهد داشت.

همه گیر شناسی

دامنه شیوع کاهش رغبت جنسی بین ۳ تا بیش از ۵۰ درصد است. نکته جالب آن که از اواخر دهه دوم زندگی تا حدود سن ۶۰ سالگی سطح رغبت جنسی جمعیت‌ها به نظر کاملاً ثابت بوده و پس از آن به طور مشخص کاهش می یابد.
در مورد شیوع کمبود میل جنسی بر اساس گزارش هایی که در DSM-5 مشخص شده آن است که تقریباً ۶ درصد از مردان جوان تر (۱۸-۲۴ ساله) و ۴۱ درصد از مردان مسن تر (۷۴-۶۶ ساله) مشکلاتی با میل جنسی دارند

سبب‌شناسی

از عوامل اصلی کمبود میل جنسی می توان به علل عضوی (بیماری های روانپزشکی، بیماریهای غدد درون ریز، بیماری های سیستمیک)، علل درون روانی (مشکلات مربوط به کار، تعارضات درون زوجین، تنش های خانواده گسترده)، علل رابطه ای (کاهش میل جنسی پارتنر، کاهش اوج جنسی پارتنر، بیماری های مزمن پارتنر، مدت طولانی رابطه > ۶ سال)، داروها (داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد روان پریشی، داروهای تداخل کننده با تولید/عملکرد آندروژنها)، سوء مصرف مواد (الکل، ترکیبات شبه تریاک، آمفتامین ها، کوکایین) اشاره کرد.

درمان

درمان باید معطوف بر سبب شناسی باشد. هدف از درمان ترغیب جنبه‌های فرح بخش و لذت طلبانه رابطه جنسی و بهبود رابطه بین پارتنر ها می باشد.

مطالب مرتبط ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا