[df-form]

تأثیر تشویق بر عزت نفس کودکان

يكى از روانشناسان عصر حاضر دكتر ماگووگال مى گويد:تقريبا تمام كودك ها،بدون استثنا،بيش از تنبيه و خشونت به تشويق و برانگيختنِ حس اعتماد به نفس احتياج دارند.
بسيارى از بچه ها هستند كه بر اثر نداشتن مشوق و محرك، از استعداد خلاقه خود بى خبر مانده اند كه فقط يك تذكر كوچك كافى خواهد بود تا به اين استعداد ها پى ببرند،بخش عمده اى از آشفتگى هاى فكرى و عصبى كودكان نتيجه رفتار خشونت بارى است كه براى سرزنش آن ها به كار رفته است.
احتياج به توجه جلب نظر ديگرام از ضروريات زندگى اجتماعى ماست.
اولين بارى را كه موفقيتى را به دست آورديد به خاطر بياوريد.زمانى كه مورد تحسين پدر و مادر واقع شديد،چه لذتى برديد،يا وقتى در مدرسه از آموزگاران آفرين شنيديد،چه اطمينانى به خود پيدا كرديد و چه وجد و نشاطى داشتيد!!
عوامل زيادى در پرورش اعتماد به نفس كودكان نقش دارند؛مانند محيط زندگى اجتماعى،مدرسه،ويژگى هاى فردى و زمينه هاى ژنتيكى و زيستى همگى دست به دست هم مى دهند و به شكل گيرى شخصيت كودك و اعتماد به نفس او اثر مى گذارند،اما چون سال هاى اوليه زندگى كودك در خانواده مى گذرد،نقش خانواده در پى ريزى شخصيت كودك از اهميت ويژه اى برخودار است.
در سال هاى اول زندگى،كودك به شدت تحت تاثير برداشت ديگران از شخصيت خودش واقع مى شود و اين موضوع احساس كودك را نسبت به خود تحت تاثير قرار مى دهد.
از آن جا كه كودكان تا حد بسيارى زيادى به نظريات و عقايد والدين خود وابسته هستند،بنابراين خانواده اولين جايگاهى است كه عزت نفس يك كودك در آن شكل مى گيرد و رشد مى كند. براى بيان ويژگى ها و خصوصيات خوب هر يك از افراد خانواده به روشى دلنشين وقت بگذاريد.
يك تماس،يك لبخند يا در آغوش گرفتت اين مفهوم را به كودك منتقل مى كند كه مورد تحسين قرار گرفته است.وقتى به او مى گوييد ((دوستت دارم)) او درك مى كند كه به او توجه داريد،جمله ها و عبارت ها مثبت به كودكتان كمك مى كند تا احساس آسايش و اعتماد به نفس كند و بداند كه براى شما اهميت دارد.
يادآورى نكته هاى مثبت شخصيت كودكان در طول شبانه روز و قرار دادن برخى نكته هاى منفى شخصيتشان در لابه لاى نكته هاى مثبت بسيار سودمند است،
مثلا بيان اين جمله مى تواند علاوه بر تشويق در انجام هر چه بيش تر رفتار هاى پسنديده رفتار هاى ناشايست او را برطرف كند:((پسرم،تو كه پسر مهربونى هستى هستى،در خريد منزل به مادر كمك مي كنى،به موقع مسواك مى زنى،چقدر خوبه كه اتاقت رو هن مرتب كنى تا هم مادر زياد خسته نشه و هم بيشتر به شما افتخار كنه.))
بر خوبى هاى فردى،كمك ها و نقاط قدرت فرزندان خود تاكيد كنيد تا خود آن ها نيز احساس مفيد بودن را درك و درونى كنند.

 

مطالب مرتبط ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا